Narrow your search
Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Psychologische gespreksvoering : een basis voor hulpverlening.
Authors: ---
ISBN: 9789024402021 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Boom Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit boek vergroten de auteurs in de eerste plaats inzicht in de psychologische theorieën die de hulpverlener houvast bieden. Daarnaast biedt het een overzicht van het arsenaal aan concrete vaardigheden dat nodig is voor het voeren van hulpverleningsgesprekken. De auteurs leggen daarbij een duidelijk verband tussen theorie en de toepassing via veel praktijkvoorbeelden. Na een bespreking van de algemene gezindheid tegenover de cliënt worden aspecten van de cliëntgerichte, de cognitief-psychologische en de sociaal-leertheoretische benaderingen belicht. De auteurs werken de vier rollen voor de hulpverlener verder uit: vertrouwensfiguur, mededeelzame detective, docent en coach. Deze rollen worden geplaatst in een helder gespreksmodel met de fasen probleemverheldering, probleemnuancering en probleembehandeling. Daarna volgen de voor iedere fase kenmerkende gespreksvaardigheden. De tekst is voortgekomen uit vele jaren ervaring met pratica en trainingen gespreksvoering voor diverse groepen studenten en professionals. Op www.psychologischegespreksvoering.nl vindt u extra mogelijkheden de stof uit het boek te oefenen aan de hand van vele videofragmenten met voorbeelden, oefeningen, opdrachten en toetsvragen. De combinatie van boek en online materiaal biedt een effectieve ondersteuning van onderwijs en training in professionele hulpverlenings- en coachingsgesprekken


Book
Werken met een arbeidshandicap. : gids voor werkgevers.
Authors: --- ---
ISBN: 9789044133226 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het tewerkstellen van een medewerker met een arbeidshandicap doet heel wat vragen rijzen. Wat is de meerwaarde voor een organisatie? Wat kan een werkgever doen? Wat valt er te verwachten van een werknemer met een arbeidshandicap? Waar is ondersteuning te vinden?Op deze en vele andere vragen geeft deze praktische gids een antwoord. Hij maakt de werkgever wegwijs in het tewerkstellen van een werknemer met een arbeidshandicap, van de vacature tot en met de uitvoering van de job. Bovendien informeert het boek over subsidies voor werknemers met een arbeidshandicap, speciale vervoersmogelijkheden enz. Ook worden zes tewerkstellingsprincipes nauwkeurig uitgewerkt. Tot slot volgen een overzicht van expertorganisaties die extra ondersteuning bieden en een checklist voor het uitschrijven van een duidelijke vacature.Het boek wil bijdragen tot een divers personeelsbestand, waarbij ook werknemers met een arbeidshandicap kunnen aantonen dat ze een meerwaarde zijn voor organisaties, instellingen, bedrijven.


Book
Verbondenheid in de hulpverlening
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044135015 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De huidige maatschappelijke context die gekenmerkt wordt door tendensen zoals versnelling, digitalisering en besparingen, zet de relatie tussen cliënt en hulpverlener onder druk. Cliënten en hulpverleners krijgen steeds minder tijd om een duurzame samenwerkingsrelatie, die verankerd is in verbondenheid, uit te bouwen.Toch vormt juist de samenwerkingsrelatie het meest wezenlijke in de ondersteuning van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties. Elke hulpverlener is hiervan overtuigd en zoekt naar een manier waarop hij de relatie met de cliënt binnen deze context kan vormgeven.In deze publicatie geven docenten en studenten op een bevlogen manier hun ervaringen en praktijkinzichten over verbondenheid weer en de manier waarop ze versterkt kan worden. Theoretische raamwerken en praktijkervaringen worden met elkaar gelieerd, wat resulteert in een palet van verschillende visies en persoonlijke praktijkervaringen. Dit inspireert hulpverleners in spe, maar ook wie al jarenlang actief in het werkveld staat.


Book
Het hulpverlenend gesprek: theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789001848095 9789001876043 9001876048 9001848095 Year: 2015 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over gespreksvoering en de meest voorkomende problemen en valkuilen waarmee een beginnend hulpverlener in de praktijk geconfronteerd wordt.www.hulpverlenendgesprek.noordhoff.nl


Book
JoTa werkt : de zoektocht van kwetsbare jongvolwassenen op de arbeidsmarkt
Authors: ---
ISBN: 9789044136517 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jonge mensen uit de negatieve spiraal halen waarin ze zich bevinden en ze aan het werk helpen. Dat is het doel van JoTa, een samenwerking in Oudenaarde tussen vzw aPart, VDAB, OCMW, Provincie Oost-Vlaanderen en Belgapack nv. Met JoTa zetten ze een opleiding op richting werk voor jongvolwassenen tot dertig jaar, die heel diverse en ernstige problemen ervaren om aan het werk te geraken. Met succes. De helft van de deelnemers heeft vandaag een baan, wat gezien de moeilijke doelgroep opzien baart. Dit boek vertelt het verhaal van de jongeren, hun begeleiders en de mensen die het project achter de schermen vormgeven. Het traject wordt uit de doeken gedaan en de belangrijkste succesfactoren worden uitgelegd. De hoop is dat het project en dit boek inspiratie bieden en dat ze de aandacht vestigen op de behoeften van een groep jongeren die vergeten wordt door een activeringsbeleid dat vaak te eenzijdig de kaart van bestraffing trekt.


Book
Waar gaan ze naartoe? : trajectbegeleiding van jongeren in een risicomaatschappij
Authors: ---
ISBN: 9789401417136 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Waar gaan ze naartoe?' bespreekt de opties voor individueel werken met de methodiek trajectbegeleiding binnen de hedendaagse context. Het verhaal krijgt vorm aan de hand van het aanbod dat werd ontwikkeld in het jeugdwelzijnswerk in Gent. De auteurs gaan in op vragen als: hoe bereiken trajectbegeleiders de jongeren, hoe komen ze tot (hulp)vragen, hoe ondersteunen zij jongeren om te werken aan hun eigen situatie? Dankzij een gelijkwaardige ondersteuning op maat, slagen jongeren erin terug greep te krijgen op hun situatie.Het boek biedt verder een inkijk in de specifieke dynamiek van het individuele begeleiden binnen het groepsaanbod van het jeugdwelzijnswerk en binnen de context van de recente ontwikkelingen binnen de jeugdzorg. Het geeft aanbevelingen voor een brede groep jeugdwerkers, jeugdhulpverleners en hun coördinatoren over de methodiek, de achtergrondkaders en de randvoorwaarden tot implementatie.Bron : www.lannoo.be


Book
Werken met cliëntenfeedback in de jeugdhulp
Authors: ---
ISBN: 9789033495465 Year: 2014 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod


Book
Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk : een eclectisch-integratieve aanpak.
Author:
ISBN: 9062832040 Year: 2000 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

DEEL I : MAATSCHAPPELIJK WERK EN METHODISCH WERKEN 1. Terreinafbakening 2. Methodisch werken DEEL II : VISIE 3. Hulpverlenen als kritisch-reflectieve praktijk 4. Visie, een samenstel van referentiekaders en waardenkaders 5. Eclectisch-integratief werken 6. Typen van hulpverleningshandelen DEEL III : INTERACTIONELE KANT VAN HULPVERLENEN 7. Gemeenschappelijke factoren in de hulpverlening 8. Interactioneel werken 9. Eclectisch-integratief werken en interactie DEEL IV : PROBLEEMINHOUDELIJKE KANT VAN HULPVERLENEN 10. Een multicausaal model van probleemanalyse 11. De wisselwerking tussen persoon, omgeving en maatschappij 12. Probleemspecifieke interventies 13. Eclectisch-integratief werken en probleemoplossing DEEL V : FASEN IN DE HULPVERLENING 14. Fasen in de hulpverlening 15. Nadere karakterisering van de fasen DEEL VI : ANALYSE VAN EEN CASUS 16. Casus : mevrouw Dronten


Book
Persoonlijk functioneren in de hulpverlening: motivaties en drijfveren bij je professionele ontwikkeling
Authors: ---
ISBN: 9024417066 Year: 2005 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is geschreven vanuit en voor de praktijk van psychische hulpverlening aan voornamelijk kinderen (en jongeren) en hun ouders. Naast theorie, worden veel praktijkvoorbeelden gegeven van herkenbare situaties zoals ze op de werkvloer voorkomen.Centraal staat het persoonlijk functioneren van de hulpverlener. Opleidingen richten zich primair op het aanleren van theorieën en klinische vaardigheden. Er is een leemte wanneer het gaat om persoonlijke aspecten van het werk. Dit boek wil een antwoord zijn op deze leemte, want juist binnen de hulpverlening word je geconfronteerd met extremen van menselijk gedrag.Het boek dwingt tot expliciet nadenken over eigen motivaties en drijfveren. Door het lezen van dit boek zal men gestimuleerd worden kritisch te kijken naar de cliënt, het hulpverleningsproces en naar zichzelf.


Book
Het hulpverlenend gesprek : een praktische handleiding
Author:
ISBN: 9789001709556 Year: 2008 Publisher: Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een concreet en praktisch boek over gespreksvoering in de professionele hulpverlening voor de beginnende hulpverlener in opleiding. De belangrijkste handvatten en aanwijzingen staan er in. 'Met een hulpverlenend gesprek bedoelen we hier het gesprek dat je als (toekomstig) professional voert met een cliënt die in de problemen zit'. Je helpt opdat de cliënt de weg voor hulp zelf kan vinden (non-directief) of door de weg te wijzen (directief). Er is een groot verschil tussen beroepsmatig helpen of een vriendendienst of advies die niet beroepsmatig is te verlenen. Het verschil in mensvisie van de grondleggers van de psychotherapie (Freud, Skinner, Rogers en Ellis) wordt uitgelegd, evenals andere opvattingen over de wijze van helpen. Het boek gaat in op de valkuilen, de weerstanden, het proces, de onderdelen van de communicatie en het komen tot een goede werkrelatie; op de beginfase van de intake, het vervolg en de doelstelling en ook op het somatiseren bij allochtone cliënten en het omgaan met verschillende culturen. Het boek geeft antwoord op de volgende vragen: "Wat houdt hulpverlenen nu eigenlijk in? - Hoe kom ik achter het werkelijke probleem? - Wat zijn de verschillen tussen directieve en non-directieve vormen van hulpverlening? - Hoe bepaal ik of ik een bepaald probleem het beste directief of non-directief of een combinatie daarvan kan aanpakken?" Naast de vele concrete voorbeelden, tips en aanwijzingen en een uitgebreide casuïstiek bevat het boek diverse tests, waarmee de beginnende hulpverlener zijn inzicht in zijn eigen functioneren kan vergroten

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by